Tips Study Smart Not Hard


1. Siapkan Jadual Waktu Tahunan

Sebagai pelajar yang cemerlang, tentunya kita tidak boleh lari daripada tanggungjawab ini. Mulai daripada awal tahun, kita perlu sedar bahawa kita ini adalah amanat. Ada banyak tanggungjawab kita terhadap orang tua kita. Justeru, susunlah jadual waktu tahunan anda. Senaraikan kesemua jadual belajar mingguan, jadual waktu peperiksaan, assessment, dan apa-apa jua jadual tahunan di kuliah yang sepatutnya agar semuanya mampu berjalan dengan lancar dan teratur.

2. Bawa Kelengkapan Yang Cukup Bila Ke Kelas @ Kuliah

Ramai yang tidak sedar akan kepentingan yang nombor dua ni. Katanya : “Alah, ke kuliah aje pun, bukannya ke mana. Bawa pen sebatang pun cukup”.  Wah, kalau nak ke bandar, kalau nak jumpa dengan si ehem ehem, bukan main smartnya, bukan main dia punya lengkap. Tapi kalau nak ke kuliah, yang memang tempat untuk mengutip seberapa banyak ilmu dari situ, tak kanlah nak bawa sebatang pen ajer. Lengkapkan diri anda dengan kesemua alatan yang cukup. Pen, pemadam, pembaris, buku nota, rujukan tambahan atau sebagainya. Bukan bawa handphone buat main facebook ya =)

3. Komunikasi & Hubungan Dua Hala Dengan Guru @ Pensyarah

Hubungan komunikasi dua hala ini sangat penting. Jalinkan hubungan dengan pensyarah (jangan fikir yang bukan-bukan ya). Buat networking dengan semua pensyarah. Kalau kat dewan kuliah atau kelas, ada yang tak faham terus tanya. Kalau pensyarah yang awal-awal lagi tak izinkan soalan di tengah-tengah kelas, maka terus tanya sebaik tamat kelas. Tulis soalan dan kejar pensyarah, jangan tangguh. Kemudian, balik saja ke rumah, bincang dengan kawan, mana-mana yang tak faham, ajak mereka jumpa pensyarah. Dan ternyata ramai pensyarah yang suka dengan cara kita itu.

4. Bermain Dengan Warna

Saya rasa yang nombor empat ni agak seronok. Menarik bagi anda yang minat dengan warna-warna ni. Ada merah, biru, kuning, hijau dan sebagainya. Banyak lagi kan warna yang saya tak sebut? Maka itu gunakanlah kesemua warna yang ada dan pernah ada di dunia ini di dalam motivasi belajar kita. Baru best, baru rasa seronok nak belajar. Ya tak? Saya berikan satu idea, yang lain-lain itu anda fikirkan sendiri. Apa kata anda gunakan warna-warna itu tadi di dalam pembacaan buku nota anda.

Warnakanlah di mana-mana. Kalau patut di nota harian, maka warnakanlah. Kalau rasa patut di buku rujukan, maka warnakanlah. Warnakan ni pun bukannya macam pertandingan mewarna budak-budak tadika itu ya. Patut-patutlah kalau ya pun. Maksud saya, warnakan sahaja point-point yang yang penting sahaja. Paling mudah, gunakan pen-pen yang berwarna untuk menggaris, highlighter pun boleh (walau pun ada motivator yang kurang bersetuju) atau apa sahaja jenis warna agar anda lebih terkedepan dan lebih bersemangat untuk studi.

5. Wujudkan Study Zone Selesa Di Bilik

Saya rasa ramai pun yang dah buat macam ini kan..? Tapi, saya rasa lebih ramai juga yang masih tak buat petua ni. Adik-adik, abang dan kakak sekalian, kita nak studi perlukan kekuatan. Ya, tak ada kekuatan yang cukup-cukup kuat, boleh ke kita studi..? Tak ada semangat yang benar-benar kukuh, mampukah kita nak menghadap buku. Semata-mata hanya nak ingat fakta-fakta yang ada dalam buku itu.

6. Ketahui Cara Terbaik Studi Anda

Ramai yang tak sedar kepentingan yang ini. Adik-adik, otak kita ini terbahagi kepada dua. Yang kanan biasanya untuk anggota sebelah kiri. Otak kiri pula digunakan untuk anggota sebelah kanan. Dah tahu kan? Otak kiri biasa digunakan untuk bahasa, membaca, urutan dan sebagainya. Yang kanan pula untuk irama muzik, gambar-gambar dan sebagainya. Jadi, dengan menggunakan kesemua kelebihan-kelebihan yang anda ada, secara tidak langsung anda dapat memaksimumkan penggunaan otak anda.

Bila ditanya, mengapa saya selalu lupa apa yang saya baca? Jawapannya mudah, kenapa kita tidak menggunakan keseluruhan nikmat yang Allah beri. Bayangkan apa akan jadi jika kita berjalan hanya dengan sebelah kaki. Dapat bayangkan seorang manusia yang mempunyai sebelah mata sahaja yang masih berfungsi untuk melihat.

Justeru adik-adik dan pembaca sekalian, Tuhan beri kita sepasang otak yang cukup bernilai, maka gunakanlah sebaiknya. Bagi yang merasakan mudah untuk memahami sesuatu subjek dengan lukisan, maka buatlah seberapa banyak peta minda untuk studi anda. Bagi yang mudah untuk mengingat dengan mendengar, maka siapkanlah diri anda untuk itu, insyaAllah berjaya.

7. Lengkapkan Nota

Ramai tak buat yang nombor tujuh ini. Ya kan? Pelajar cemerlang sentiasa lengkap. Pelajar yang bermotivasi, dia selalu tak tinggal nota. Balik saja dari kelas, dia terus ulangkali tajuk berkenaan, dia terus saja siapkan nota. Nota hari itu, hari itu juga dia siapkan. Ha, barulah dikata pelajar cemerlang.

Ada yang mungkin bertanya, penting ke nota ini? Ya, nota ini nampak macam tak penting. Tapi nota-nota yang kita buat inilah sebenarnya yang akan membantu kita nanti di kala sebulan terakhir nak exam. Tak percaya, cuba buat!

8. Jangan Tangguh Kerja

Ini sikap pelajar hebat. Bukan pelajar sahaja, bahkan mana-mana orang yang nak cemerlang di dunia ini, dia tak amalkan sikap ini. Sikap bertangguh ini adalah kawan bagi manusia yang gagal. Dan manusia gagal ni selalu tak dapat apa-apa dalam hidup.

Justeru, kerja hari ini, hari ini juga kita buat. Apa yang diajar di kuliah siang tadi, malam itu juga ulang kaji, malam itu juga siap-siapkan nota dan malam itu juga buat latihan. Barulah perfect!

9. Siapkan Diri Hadapi Peperiksaan

Ini juga penting. Tak boleh dinafikan yang kita ini belajar kerana peperiksaan. Betul? Tak ada orang yang nak study kalau bukan kerana ada exam. Ya, hidup ini juga suatu ujian, peperiksaan untuk setiap hamba-hamba Tuhan. Siapa yang beri? Allah yang uji kita. Jadi, macam mana kita lengkapkan diri kita dengan segala amalan kerohanian untuk persiapan ujian hari akhirat nanti, macam itulah kita perlu siapkan diri kita menuju ke dewan peperiksaan.

Nasihat saya, banyakkanlah buat latih tubi. Banyak buat soalan-soalan latihan peperiksaan tahun lepas. Biasanya soalan-soalan itu juga yang akan keluar. Dan biasanya bab-bab itu juga yang akan digunakan di dalam pekerjaan nanti. Jadi, tak pernah rugi kalau anda lakukan, percayalah.

10. Jaga kesihatan Diri

Yang terakhir ini nampak macam bosan. Yalah, saya yang menulis pun rasa bosan. Tak habis-habis kesihatan. Dengar ungkapan kesihatan aje, orang semua dah lari. Dan mungkin ada juga yang dah tak pandang apa yang saya sedang tulis ni. Dia baca tajuk nombor sepuluh itu aje, lepas tu dia blah. Aduhai, sampai hati.

Abang, kakak dan adik-adik semua, jagalah kesihatan anda. Jangan kata kesihatan itu tidak penting. Betapa ramai orang kat luar sana yang sedang sakit. Betapa banyak generasi-generasi lepas yang pernah melalui detik kegagalan kerana mengabaikan faktor kesihatan ini. Kejayaan sering kali berkait rapat dengan badan dan otak yang sihat. Jagalah kesihatan anda, moga-moga kita juga dapat melaksanakan tuntutan Ilahi dengan mudah, dapat juga mengejar cita-cita tanpa halangan.Selamat berjaya!


Ada ke manusia yang suka study? Tanyalah mana-mana manusia berjaya di dalam dunia ini, pasti mereka akan menjawab, “membaca dan mengulangkaji itu asalnya tidak seronok, bosan, tapi saya kuatkan semangat dan jadikan ia sebagai suatu perkara yang mudah dan lama-lama ia akan menjadi keseronokan buat saya..!” Justeru jadikanlah bilik anda sebagai zon atau ruang studi yang paling berkesan buat. Tulislah kata-kata semangat dan motivasi di dinding buat membakar semangat anda. Semua mampu menjadikan anda lebih bernafsu untuk study. Tahun baru, mulakan azam study yang baru untuk mengejar ilmu dan mencapai segala impian adik-adik.  Apa yang penting, dalam menuntut sesuatu ilmu harus ikhlas, baru cepat faham dan mudah. Tanamkan azam untuk minat belajar pasti seronok. Bak lagu nasyid Kumpulan Raihan, 'tuntutlah ilmu, menuntut ilmu itu suatu kewajipan". Menuntut ilmu itu dapat pahala =)



~ Wassalam ~




~Rizali Masri ~
\(^_*)/



Cetak

1 comment:

  1. SMART> Specific ,measureble ,achievement ,realistic, and timely..so fantastic...

    ReplyDelete

Hi everyone .. please leave your comment here ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...