Tips Ransang Otak Versi Ramadhan


Salam Ramadhan Al Mubarak kepada semua pembaca muslimin muslimat yang di kasihi lagi dihormati tidak kira walau dimana anda berada. Sedar tak sedar sudah hari kesepuluh ramadhan berlalu. Di sini terdapat sedikit ilmu yang ingin saya kongsikan kepada semua. Bagaimana menjaga dan meransang otak kita terutama di bulan puasa, bulan penuh berkat!

Otak seorang kanak-kanak adalah di ibaratkan seperti 'span' yang mampu menyerap sejumlah besar maklumat, tetapi apabila kita semakin meningkat tua, kuasa otak kita seolah-olah semakin berkurangan. Tidak seperti kebanyakan orang dewasa, kanak-kanak seolah-olah mampu untuk mempelajari bahasa baru atau belajar puisi dengan cepat tetapi sebagai seorang dewasa, kita kadang-kadang mengalami kesukaran untuk mengingati tugas walaupun ianya kecil, barang-barang runcit atau mengingat semula nama, ia boleh bermula seawal tahun tiga puluhan. 

Untuk menjaga otak kita dalam keadaan yang sihat dan aktif, kita perlu memberi penjagaan otak kita sedikit demi sedikit setiap hari. Untuk menjaga kesihatan otak, kita perlu sentiasa mencari cara-cara untuk meningkatkan kekuatan daya fungsi otak agar sempurna dan kekal sihat, banyak aktiviti dan kaedah untuk melatih dan memastikan minda kita kekal berfungsi dengan baik dan sentiasa aktif. 

Bagaimana menjaga otak yang sihat dan aktif 

1. Elakkan Tekanan 

Tekanan kebiasaannya akan memberi impak yang negatif dalam melaksanakan sistem otak malah buruk kepada sistem peredaran darah dan badan kita. Apabila kita berada di bawah tekanan, tubuh kita membebaskan beberapa hormon, tekanan darah kita akan naik dan kombinasi pelbagai perkara yang tidak sihat dalam badan kita sememangnya tidak baik untuk kesihatan otak. Untuk jangka masa panjang, tekanan merosakkan sistem imunisasi diri anda dan menjadi punca kepada kegagalan fungsi otak dan ketidakfungsian sel-sel saraf.

Ramadhan | Inilah masanya untuk tenangkan fikiran 100%, kerana tiada syaitan dan tiada perkara yang menghasut kita. Jika kita buat salah, itu maksudnya 'inner self' kita sendiri lah yang harus di ubah. Kalau selalu dengar lagu cinta, bulan ni kita banyakkan dengar lagu nasyid, bacaan Al Quranul Qarim sepanjang hari. Sama-sama kita memohon ketenangan minda dan jiwa. Bulan muhasabah diri untuk mendapat ketenangan hakiki =) InsyaAllah ~ 

2. Sering Bersenam 

Ia adalah sangat penting untuk aktif dengan melakukan senaman yang tetap selama kira-kira 30-40 minit setiap hari. Ini termasuk berjalan laju atau berlari dan boleh mengangkat berat. Apabila kita bersenam, ia meningkatkan peredaran darah dan meningkatkan tahap oksigen yang ketara untuk faedah badan dan otak kita. Ramai orang memberitahu bahawa mereka berasa lebih segar dan bertenaga sepanjang hari apabila mereka kerap bersenam. 

Ramadhan | Ketika bulan ramadhan, perut telah bersenam dan berpuasa dari terbitnya fajar hinggalah tenggelamnya matahari senja. Senaman selama 30 hari sudah cukup memberi satu senaman sihat bukan buat perut sahaja, malah otak turut berehat kerana apabila perut berehat dan tidak melakukan kerja-kerja berat, otak turut merasa rileks dan melancarkan peredaran darah dan saluran oksigen ke otak dengan baik.

3. Adakan Latihan Otak 

Biarkan otak anda aktif dengan bermain permainan mental seperti teka silang kata, menyelesaikan teka-teki atau bermain huruf dan hafalan nombor. Bagaimana pula dengan mempelajari kemahiran baru seperti tarian atau mempelajari bahasa baru. Pastikan minda anda aktif dan mempelajari hobi baru setiap tahun. Biarkan otak yang sihat dengan melakukan sesuatu yang anda suka lakukan seperti lukisan, blog atau hanya bertemu dengan orang baru supaya fikiran anda mula merentasi idea-idea baru dan maklumat. Ini pastinya menjadikan minda akan semakin ligat berfikir dan kreatif. 

Ramadhan | Sewaktu membaca Al Quran, mata kita membaca satu bacaan yang unik iaitu tulisan jawi berbanding tulisan rumi yang agak mudah dibaca. Tulisan jawi yang bersambung memberikan satu teka-teki dan rantaian bacaan berterusan samda bacaan dan sebutan. Apabila ayat Al Quran di baca dengan lancar beserta hukum tajwidnya, maka itu adalah latihan otak yang paling sempurna untuk minda anda! (Iqra') Bacalah insyaAllah anda genius!

4. Menonton TV dengan berhati-hati 

Menonton TV yang berlebihan tidak baik untuk anda, walaupun rancangan TV seperti saluran cerita seram atau hantu, kartun dan pertunjukan drama cenderung untuk membantu tanda berimaginasi tetapi ianya tidaklah banyak bermanfaat kecuali daripada satu pembaziran masa. Dengan pengaruh yang ditonton, ia menunjukkan beberapa mungkin meninggalkan kesan emosi yang kurang sihat. Adalah lebih baik jika menonton Discovery Channel, National Geography, Matematik dan Sains. Ianya juga mungkin sedikit membosankan, namun mengapa tidak anda mendapatkan komputer sahaja, pelajari kemahiran teknikal yang baru di dalamnya. Mempelajari ilmu dari usaha sendiri dengan melayari internet, ianya pasti seronok! Menonton TV kurang dari 1 jam sehari biasanya baik untuk mata dan otak anda.

Ramadhan | Slot pengisian TV di bulan ramadhan selalunya berkisar tentang puasa ramadhan dan hari raya, ambil iktibar dan pengajarannya. Selalu tengok kan bacaan Al Quran kt TV9 waktu malam dan sebelum subuh. Itu semua santapan rohani, jika tak sempat nak baca pun amalkan mendengar sewaktu dalam kereta, ketika masuk tidur, ketika kerja dan sewaktu dengannya. Tiada siapa pun nak marah bila kita dengar semua bacaan suci tu. 

5. Makan Diet Seimbang 

Pilih makanan yang terdapat protein, vitamin dan mineral tertentu yang terutama yang sihat untuk otak kita. Adalah disyorkan untuk makan makanan yang kaya dengan antioksida, vitamin B dan asid lemak omega-3. Makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, tetapi mengurangkan pengambilan lemak trans. Memakan dalam jumlah yang terhad seperti ikan, telur dan badam juga baik. Makan gandum kerana ia mengandungi lesitin yang menggalakkan arteri yang sihat, yang seterusnya adalah baik untuk otak anda juga. Minum jus epal dan mengambil satu tablet multivitamin sehari yang termasuk folat dan antioksidan. Vitamin B-kompleks juga dikenali untuk meningkatkan daya ingatan otak. Hadkan pengambilan kafein dan gula. Akhir sekali, minum air masak yang mencukupi. 

Ramadhan | Amalkan kurma, banyakkan minum air masak, madu dan manisan lain. Kebiasaannya sehingga 10 hari puasa pertama nafsu makan meninggi dan makan sampai tak ingat. Tetapi di hari puasa seterusnya, kuantiti makan akan berkurang kerana kantung perut kita semakin mengecil dan menyusut kerana berpuasa. Oleh itu jangan terkejut jika anda tidak makan banyak ketika berpuasa puasa dan makan sedikit ketika bersahur. Puasa menggalakkan kita lapar dan dahaga agar kita turut merasai perasaan mereka yang miskin dan kebulur dari mendapat makanan.   

6. Aktif Sosial

Bertemu rakan-rakan dan saudara-mara anda dengan sering, adalah lebih baik lagi jika anda menjadi seorang sukarelawan, hanya tidak akan bertapa. Keluar dan meneroka tempat-tempat yang baru, menikmati dan ketawa dengan kawan-kawan. Berinteraksi dengan kumpulan-kumpulan masyarakat dan bertanya kepada mereka jika anda boleh membantu semasa masa lapang anda. Nikmati keseronokan yang mudah seperti bermain dengan kanak-kanak, menyertai kelas yoga, bersukan, berkhemah atau pergi ke memancing bersama kawan. 

Ramadhan | Di bulan ramadhan penuh berkah ini, boleh berjumpa saudara baru di masjid / surau, berbuka puasa bersama rakan dan keluarga, Iftar, membeli juadah berbuka puasa di bazaar ramadhan, kenali masyarakat semasa aktiviti memasak bubur, dan yang paling perfect!! berkunjung-kunjung lah sesama rakan dan taulan sanak saudara di Hari Raya..! =)

Bulan Ramadhan adalah raja segala bulan, oleh itu bulan ini adalah bulan terbaik untuk kita memulakan sesuatu yang baik. Jika kita ingin berubah, inilah bulan penuh syafaat & semoga segala yang kita inginkan tercapai. Otak kita dibasuh mindanya sepanjang bulan ramadhan. 

Selamat Menunaikan Ibadah Puasa Dan Salam Ramadhan Al Mubarak. 


~ Wassalam ~


~ Rizali Masri ~
\(^_*)/


Cetak

No comments:

Post a Comment

Hi everyone .. please leave your comment here ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...