ads top

Puasa Hari 'Asyura (10 Muharram)


Hari 'Asyura 2012 (10 Muharram) jatuh pada hari Jumaat ini, disebabkan tarikh tersebut jatuh pada hari Jumaat, makanya adalah elok jika kita tidak hanya berpuasa pada hari itu.

Jadi kepada yang berniat ingin berpuasa sunat pada Hari 'Aasyura, anda bolehlah berpuasa sehari sebelum atau hari selepas 10 muharram.


Puasa pada hari 'Asyura menjanjikan ganjaran yang besar. Di samping itu dapatlah kita perbanyakkan doa untuk umat Islam di Palestin, Syria, Rohingya dan seluruh dunia agar diberikan kesejahteraan, kekuatan dan dilindungi Allah SWT. Sungguh doa orang yang berpuasa ini mustajab. In shaa Allah. Mari sama-sama kita berpuasa..!



“Baginda ditanya : Kemudian puasa yang mana yang lebih utama selepas puasa Ramadhan? Baginda bersabda: Puasa di bulan Allah yang kamu panggil Muharam” (HR. Muslim)

“Puasalah kamu pada hari ‘Asyura dan janganlah kamu menyerupai padanya dengan orang Yahudi. Puasalah kamu (dengan puasa ‘Asyura) sehari sebelumnya atau sehari selepasnya.” (HR. Al-Baihaqi dinilaikan sahih oleh As-Suyuthi)


"Daripada Abdullah bin Ma’bad az-Zamani daripada Abu Qatadah bahawa nabi S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Berpuasa pada hari ‘Asyura (kesepuluh Muharram) sesungguhnya aku mengharapkan atas Allah SWT bahawa Dia akan menghapuskan dosa setahun yang sebelumnya." (Diriwayatkan oleh imam Tarmizi)



~ Wassalam ~



Rizali Masri


 
 
Share on Google Plus

Tentang Rizali Masri

RizaliMasriDotCom asasnya adalah sebuah website peribadi yang berkongsi artikel berkenaan keusahawanan, motivasi, isu semasa, kesihatan, ilmu pengetahuan dan travelog. Kini, website ini turut menyediakan pelbagai tawaran kursus keusahawanan, video marketing, membina website / e-commerce. Hubungi saya di 011-1636 2729.

0 respons pembaca:

Post a Comment

Hi everyone .. please leave your comment here