Tips Untuk Berfikiran Luas



Tips Untuk Menjadi Manusia Yang Luas Pemikiran

1. Berhenti dari memandang keburukan orang lain. Jika seseorang itu buat sesuatu yang buruk pada pandangan mata anda, jangan menyampah dengan perbuatannya itu, tetapi biarkan sahaja dia. Itu haknya mmembuat apa yang dia suka.

2. Jangan mengumpat atau mencela, tetapi ambil pengajaran dari apa yang kita lihat, dengar dan rasa, baik attau buruk. Jika sesaat kita sudah memandang kepada yang negatif, maka seminit kita akan mula berfikiran negative. Fikiran kita lebih menjurus kepada yang negatif.

3. Jika kita selalu berfikiran negatif, gelombang minda kita akan menarik semua yang negatif. Jika kita suka berkata tentang keburukan orang lain dan suka mengadu mengenai ketidakpuasan hati kita pada orang lain, maka apa yang kita katakan itu akan datang pada diri kita sendiri.

4. Kita perlu banyak berfikiran positif, optimis dan melihat kebaikan lebih banyak dari keburukan dalam apa jua keadaan. Kita harus bersangka baik tidak kira pada sesiapa jua, tidak kira di mana dan tidak kira bila.

5. Fikir baik di balas baik, fikir jahat dibalas jahat. Jika kita mudah berfikir yang negatif terhadap semua orang, situasi, perkara dan keadaan, negatif juga hasil yang kita akan dapat nanti.

6. Elak untuk berkata keburukan orang lain dan latih diri untuk sentiasa kagum pada orang lain walau sekecil mana pun kehebatan dirinya. Andai dia sekadar seorang tukang sapu, kita harus bangga pada kerajinan dirinya menyapu dan fokus dirinya pada kerja penyapuan yang dilakukannya, bukan memandang rendah pada taraf pekerjaan dan taraf sosialnya.

7. Kita perlu awasi perkataan yang keluar dari mulut kita setiap masa. Kerana setiap apa yang keluar dari mulut biasanya adalah apa yang minda kita sedang fikirkan. Oleh itu, sekiranya anda terlalu banyak menceritakan keburukan orang lain, maka hati dan fikiran dalaman anda adalah buruk begitulah sebaliknya. 

8.  Dalam mencapai pemikiran yang luas dan terbuka, kita juga boleh praktikan beberapa keperluan perkara dalam sebuah kehidupan iaitu Harapan, Keikhlasan & Kejujuran, Kasih Sayang, Ketenangan, dan Kepercayaan. Jika kita mampu aplikasikan kesemua perkara ini hidup kita akan lebih teratur, positif dan sentiasa berfikiran luas tanpa rasa ragu-ragu.



~ Wassalam ~



Rizali Masri


 
Cetak

No comments:

Post a Comment

Hi everyone .. please leave your comment here ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...