Aku Anak Mak..



Suatu perkara yg menarik aku nk kongsikan tentang "kekretifan" mak aku tercinta sorg ni =) mak aku mmg amat special, cuma satu ni jela yg blh aku kongsikan daripada byk lagi kelebihan perangai mak aku sb tindakan ni memberikan aku sedikit inspirasi sampai aku tergelak sorg2 atas pokok.. Sebenarnya ada satu pokok jambu batu telah tumbuh kt sempadan blkg antara rumah jiran ng rmh aku. Dan menariknya pokok tu xde sape2 tanam pun kecuali burung yg bawak jambu tu dan kemudian tumbuh betul2 kt sempadan blkg rmh. cuma lebih kepada rmh aku la pokok dan buah2nya..jiran aku pn x kisah sgt sume tu..


Ada jugak pokok2 jambu lain yg aku tanam tp xnk hidup kecuali pokok yg kt sempadan ni.. pokok jambu ni tumbuh besar dan lebat plak tu buah jambu die, besar2 lagi..kdg2 aku pun x faham. Setiap kali ada putik bunga buah jambu, mak aku ni mmg rajin membungkus anak2 putik buah tu sb mmg sedapla klu makan selama dh bertahun2 ni. Cecah plak ng asam serbuk tu sambil melayan movie kt rmh.. pergghh.. mmg lazatss..!! Kebiasaannya klu saudara mara datang or adik beradik kitorg blk kmpg, mmg dok belasah buah jambu tu dulu ar..

Especially kak long aku (naseb baek dlm fmly aku cuma ada sorg kakak je..hehe). tapi mak aku mmg x kesah la sb mmg beliau xde keje pn + rajin sentiasa x mcm anak beliau yg seorang ni.. huhu.. kdg2 mmg bagi kt org pun buah jambu yg banyak tu.. sb xde org yg makan pun sb mak ayah aku cuma tggl berdua je kt rmh sejak arwah adik aku meninggal dunia 2 tahun lepas. bile aku dok blk kmpg mmg aku la heronye yg tukang memanjat pokok sambil makan atas pokok sb nikmat makan tu lbh seronok sambil goyang2 kaki atas pokok klu dibandingkan dok makan dh siap potong2 atas pinggan.. 


Satu hari ni aku panjat lah pokok jambu tu sb x sampai walau aku melompat2 katak sekali pun.. selalunye aku ni petik byk2, makan x habis pon..tu yg membazir sgt tu. nafsu makan kuat, tp x larat nk perabiskan.. then masa aku kt atas pokok tu mmg aku kna selak plastik2 yg mak aku bungkus buah jambu tu nk tgk da masak ke blum sblm petik. sekali aku tersentak lagi terkesima seketika sb mcm ada tanda harga jerk... kahkahkah...! tp sbnrnya mak aku xde niat laen cuma nk tutup putik buah jambu tu dr kena makan binatang jerk.. cuma pengajaran yg aku dapat ialah jgn nk membazir duk petik bukan2 klu makan xleh habiskan.. klu tak, ko kna bayar harga yg mak dh letakkan siap2 kt setiap jambu2 tu..haha.. lbh kurang mcm tu la tafsiran kepala otak aku masa kt atas pokok sorg2 tu. mak aku mmg baek orgnye.. tak berkira & terlalu penyayang.. so aku x kisah apa yg mak aku buat tu..

Cuma aku tergelak sakan atas pokok sorg2 smbil dok makan jambu tu nasib x gelak guling2 klu x, tak pasal2 aku jatuh pokok.. tinggi la plak pokok tu.. sometime mak aku ni kreatif jgk walaupn beliau xde niat nk membuat lawak sedemikian rupa pd anak2 beliau..  kehkeh..! idea aku plak datang, pasni klu aku tanam sayur ke, tanam pokok ke, aku nk letak siap2 la harga buah ng sayur tu awal2..haha. so klu ada org nk petik ke, leh tinggalkn duit mengikut harga yg dh ditetapkan.. klu rasa harga tu mcm mahal je sb buah tu x berbaloi ng harga maksudnya jgn la petik dulu sb masih putik, tggu la ble buah tu dh besar ng nk masak nnt...hehe. aku ni kreatif sb ikut perangai mak aku kot.. haha, mmg betul2 ikut perangai mak.. so pasni korg klu blk rumah ke, nmpk pokok sayur or buah2 yg kna bungkus ng mak ayah or atuk nenek korg ke, jgn lupe tuk letak harga sekali eh... =) 


 Wassalam



~ Rizali Masri ~
\(^_*)/
Cetak

No comments:

Post a Comment

Hi everyone .. please leave your comment here ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...