ads top

Khasiat Makanan Siri 1

 
Tahukah anda bahawa hampir kesemua punca penyakit adalah berpunca daripada makanan yang diambil oleh kita setiap hari. Ramai antara kita mengambil makanan tanpa mengetahui samada khasiatnya mahupun kesan negatifnya. Oleh itu, disini saya kongsikan kepada semua pembaca. 
1. Yoghurt
Manfaat yoghurt sangat banyak untuk tubuh badan kita, salah satunya adalah menurunkan kadar kolesterol didalam darah, kandungan gizi yang lebih tinggi dibandingkan dengan susu, serta kadar lemak yang lebih rendah, dapat membantu orang yang sedang melakukan diet kalori/lemak.
 

2. Pisang

Pisang merupakan sumber makanan yang kaya kalium dan sangat membantu untuk mengurangkan selulit. Kalium membantu mengurangkan retensi air yang dapat menjadi penyebab utama selulit. Selain itu, kalium dapat menyokong sistem limfa dan memastikan bekerja dengan berkesan pada saliran cecair dan membersihkan tubuh badan dari kotoran.


3. Ubi 

Berbagai macam ubi selain membuat perut kita kenyang ternyata mengandungi vitamin C, flavonoid dan saponin yang merupakan pelindung cahaya matahari untuk mencegah kerosakan kulit oleh radikal bebas, fenolik zat ubi cukup berkesan dalam menghambat pembentukan melanin, sehingga pigmentasi akibat hormon matahari dan bekas jerawat dapat dicegah dan dikurangkan hanya dengan memakan ubi.


4. Minuman Soda 

Tahukah anda, bahawa soda adalah salah satu minuman terburuk selain daripada alkohol..? Anda mampu ketagihan kafein dalam air soda. Belum lagi kandungan gulanya yang tersangat tinggi sehingga dapat menyebabkan diabetes (kencing manis), kandungan senyawa soda mampu mengikis dan merosak lapisan enamel gigi sehingga gigi jadi mudah berlubang dan rosak, kadar kafein dan gula dalam soda dapat menyebabkan tubuh dehidrasi, dan orang yang gemar meminum soda berisiko lebih besar untuk menghidap penyakit ginjal batu serta kerosakan ginjal. 


5. Kunyit

Kunyit mengandungi kurkumin yang sangat kuat, berperanan mencegah radikal bebas yang merosak sel di seluruh bahagian tubuh badan. Antioksidan pada Kurkumin mampu mencegah timbulnya sel-sel abnormal penyebab kusta, kanser atau tumor. Kurkumin juga dipercayai dapat menurunkan kadar fibrin (komponen pembekuan darah) sehingga dapat melancarkan saliran darah ke pangkal rahim

6. Kayu Manis

Kayu manis mengandungi gabungan sinamaldehid, dalam dunia kedoktoran ianya mampu mencegah berkumpulnya platelet, sehingga mencegah penggumpalan darah yang menghambat saliran darah, oksigen dan nutrisi ke dalam rahim.

7. Soya

Soya mengandungi isolflavon yang berperanan menjaga kualiti sperma dan sel telur. Menurut hasil penelitian Jorge E. Chavarro MD. ScD dari Jabatan Ilmu Gizi Harvard School of Public Health, Amerika Syarikat, bahawa segala produk makanan yang berasal dari soya mempengaruhi bentuk, gerakan serta banyaknya sperma yang di hasilkan pada saat ejakulasi. 

8. Kopi

Kopi yang memiliki warna hitam ini ternyata dapat mengatasi masalah selulit, caranya mudah anda hanya mengumpulkan hampas dari kopi tersebut ke bahagian selulit dan membiarkannya antara 10 hingga 15 minit.

9. Anemia / Stress Berlebihan

Rasa tegang pada payudara pada ketika haid. Hal ini selalu terjadi disebabkan hormon esterogen yang meningkat di daerah-daerah ransangan termasuk payudara. Sakit dan sengal pada ketika haid yang kemudian menjalar ke daerah paha dan pinggang, kadang kala disertai muntah, pening, cirit birit, sakit kepala dan gangguan emosi. Perkara ini biasa disebabkan oleh faktor kelelahan, kurangnya sel darah merah (anemia) ataupun stres yang berlebihan 

10. Mee Segera

Kurangkanlah memakan mee segera kerana makanan ini mengandungi banyak sodium atau garam yang dapat meningkatkan risiko tekanan darah tinggi. Selain itu ada zat lilin yang digunakan untuk melapisi mee segera tersebut. Kalau tidak silap saya, ianya umpama anda memakan lilin yang mana hampir seminggu zat lilin tersebut akan berada dalam badan kita. Rendam dahulu dan apabila terdapat lapisan minyak umpama lilin di air, gantikan dengan air panas yang baru sebelum anda makan mee tersebut. 

 

Semoga dengan perkongsian ilmiah ini sedikit sebanyak mampu memberi info kepada anda semua. Kenalilah setiap makanan sebelum kita memakannya. Adakalanya sedap ditekak tidak semestinya sedap untuk kesihatan badan =) Nantikan sambungannya dan artikel berkaitan makanan lain pula. Sekian..


~ Wassalam ~ 





Rizali Masri
\(^_*)/
 
Share on Google Plus

Tentang Rizali Masri

RizaliMasriDotCom asasnya adalah sebuah website peribadi yang berkongsi artikel berkenaan keusahawanan, motivasi, isu semasa, kesihatan, ilmu pengetahuan dan travelog. Kini, website ini turut menyediakan pelbagai tawaran kursus keusahawanan, video marketing, membina website / e-commerce. Hubungi saya di 011-1636 2729.

0 respons pembaca:

Post a Comment

Hi everyone .. please leave your comment here