Tak Cuba Maka Tak Gagal


TAK PERNAH CUBA MAKA TAK PERNAH GAGAL TAPI STATIK..!

Kegagalan adalah suatu perkara selalu dianggap sesuatu yang mengecewakan. Hal yang mengecewakan biasanya sering berkait rapat dengan kegagalan. Jarang orang gagal ketawa.

Dalam hidup kita, berapa kali kita telah gagal..? Cuba kita hitung sebaik mungkin kerana kita mungkin sudah melupainya. Berapa kali kita putus cinta. Mungkin sekali, atau mungkin berkali-kali.

Berapa kali kita gagal dalam temuduga kerja. Banyak lagi permohonan kita yang langsung tidak dibaca.

Kita juga mungkin kecewa kerana gagal peperiksaan. Kita cemerlang setiap kali ujian penggal, tetapi kita gagal peperiksaan sebenar. Kita juga mungkin pernah berpengalaman gagal mendapatkan projek - tetapi kertas cadangan kita pula dengan jayanya dicuri orang..!

Tidak susah juga untuk kita gagal memikat hati keluarga mertua - apabila kita tidak dapat mengatur hidup mengikut selera mereka.

Kita juga mungkin selalu gagal mendapat apa yang kita hajatkan - mendapat calon suami atau isteri yang kita idamkan, sebaliknya mendapat orang lain yang tidak pernah kita bayangkan.

Kalau kita senaraikan - setiap hari tentu sahaja akan ada kegagalan yang kita lakukan. Paling tidak, kita gagal kyusuk dalam solat. Lebih teruk, kita tidak sempat bersolat kerana sibuk dengan banyak hal dunia.

Jadi - apa kena mengena kegagalan ini dengan hidup manusia. Kegagalan itu sebahagian dari hidup kita. Kegagalan itulah yang menghidupkan kita. Kegagalan itulah yang menjadi teman kita setiap hari. Ia adalah milik setiap orang.

Ada yang masih kita ingati, ada yang sudah kita lupakan. Tetapi, lambat laun akan ada kegagalan baru yang sedang menanti kita. Kita bukan sempurna. Kalaupun kita mampu merancang dengan baik - tetapi perancang sebenar tetap Tuhan yang berada di atas segala-galanya.

NAPOLEAN Hill pernah berkata: “… orang-orang yang tidak berjaya untuk mencipta kejayaan di dalam hidupnya mempunyai sesuatu yang serupa. Mereka semuanya tahu kenapa mereka gagal.”

Terlalu banyak peluang dan segala macam kebaikan yang dapat memberi faedah berada di sekeliling kita. Kita tidak dapat untuk melaksanakannya atau terbiar begitu sahaja kerana kita tiada kesanggupan untuk melaksanakannya. Segala apa yang telah kita rancangkan akan lenyap seolah-olah tidak pernah sekalipun kita terfikir untuk mahu mencapai kejayaan.

Terdapat banyak faktor yang berada di dalam diri anda atau di sekeliling kita yang menjadi penyebab kepada kegagalan kita untuk mencipta kejayaan selama ini. Kenalpasti semua faktor ini sekarang, kerana kita sudah tiada masa untuk terus menerus gagal.

Benarkah orang yang tidak pernah mencuba, adalah orang yang tidak pernah gagal..? Selagi kita tidak pernah mencuba, selagi itu kita tetap akan gagal.. gagal kerana kita tidak yakin pada kemampuan dan potensi diri sebenar yang ada dalam diri kita sampai bila-bila.


Jika anda tidak bermula, tak mungkin anda akan habiskan…! Sekian... wassalam ~



Rizali Masri
\(^_*)/
 
Cetak

1 comment:

  1. Salam kenal! Saya dari team Kumpulbagi.
    Jika Anda mau share dan download files dengan gampang kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
    Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya.
    Coba servis kami tanpa registrasi:)

    ReplyDelete

Hi everyone .. please leave your comment here ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...